Számok románul (Numere)
Megismerhetjük a román számokat: unu, doi, trei …
A sorszámneveket is bemutatjuk: primul, prima; al doilea, a doua …
Feladatokat is találhatunk itt gyakorláshoz.
Megismerhetjük a román számokat: unu, doi, trei …
A sorszámneveket is bemutatjuk: primul, prima; al doilea, a doua …
Feladatokat is találhatunk itt gyakorláshoz.
Végignézzük az igeosztályok (-a, -ea, -e, -i, -î végű igék) szerint az igék ragozását jelen időben. Az alosztályokkal is foglalkozunk, mint az -ez (pl. a lucra) és -esc (pl. a citi) szótaggal bővülő igék. Egyéb szabályszerűségeket is megnézünk a ragozásban. A rendhagyó igékkel viszont itt még nem foglalkozunk.
A manysi (vogul) nyelv számneveivel ismerkedhetünk meg itt.
Az izlandi főnévről megtudhatunk néhány alapvető dolgot, valamint a főnév nemébe jobban is beleássuk magunkat.
Az izlandi névelő nem mondható szokásosnak. A határozott névelő a svédhez és a többi skandináv nyelvhez hasonlóan a főnév végére kerül, és a némethez hasonlóan, vagy még annál is jobban ragozzuk.
Az izlandi nyelv tőszámnevei, sorszámnevei és ragozásuk.
Néhány szó az ír nyelvről. Helye a világ nyelvei között, és néhány információ.
A magyarországi cigányság nyelve a lovári nyelv. Hogy van a főnevek neme ebben a nyelvben? Mikor hímnemű és mikor nőnemű egy főnév? Tesztekkel gyakorolhatunk is!
Milyen végződéseket kap a lovári főnév többes számban?
Bevezetés az újszövetségi görög nyelvbe. Az ógörög írás. A görög betűk. A betűk hangértéke. Kettőshangzók, alulírott ióta (iota subscriptum).
A holland főnév neme, határozott és határozatlan névelője. Mikor „de”, mikor „het” a névelő? Milyen egyéb dolgok tartoznak még ide?
Hogy van a holland többes szám? Mely főnév kap -s, mely főnév -en végződést többes számban? Milyen egyéb tudnivalók tartoznak még ide?
Problémát jelenthet, melyik holland főnév milyen nemű. Semleges nemű főnevekből aránylag kevés van, ezért megpróbálkozhatunk azzal, hogy összegyűjtjük ezeket a főneveket és szőröstül-bőröstül megpróbáljuk mindet megtanulni. Így már nem fogjuk eltéveszteni a nemüket.
A holland melléknév ragozása. Mikor kap -e ragot a melléknév? Főnévvé vált melléknevek és még néhány apróság.
Középfokban -er, felsőfokban -st végződést kap a melléknév. No, de vannak kivételek is, és még pár dolog, amit nem árt tudni. Nézzük csak kicsit részletesebben!
A személyes névmás alanyesete, tárgyesete és részes esete a hollandban. Birtokos névmás, visszaható névmás, mutató névmás és vonatkozó névmás.
A holland nyelv egyik sajátossága az „er” névmás kiterjedt használata. Sokfélét jelenthet, magyarra legtöbbször nem is fordítjuk, ezért használata elsőre nehéznek tűnhet, de valójában nem is az!
Bemutatjuk a holland kötőszókat és példákat is nézünk a használatukra. A szórendi kérdésekről sem feledkezünk meg.
Wat? Wie? Waar? Waarom?
Példamondatokkal bemutatjuk a holland kérdőszókat.
A számok hollandul könnyűek, itt meg is ismerkedhetünk velük! A számok írásmódját, a sorszámneveket, törteket és a számtani alapműveleteket is megismerhetjük hollandul.
A gyakorláshoz feladatokat is találunk!
Het is een uur. Het is twee uur. Het is half drie. Het is kwart over vijf. Het is kwart voor vijf.
Het is vijf over half drie.
A hollandban egészen egyszerű a dátum kifejezésmódja. Itt megtudhatunk mindent ezzel kapcsolatban. A hónapokkal és az évszámokkal is külön foglalkozunk.
Vandaag, morgen, gisteren; deze week, volgende week, vorige week; vanochtend, gisteravond, ‘s ochtends; op mandaag, enzovoort.
Röviden átnézünk mindent, ami a holland igével kapcsolatos: az igeidőket, igeneveket, és még pár apróságot.
Holland jelen idő. Hogyan képezzük, hogyan ragozzuk? Mire kell figyelni a ragozás során? Mikor kettőződnek meg a magánhangzók, mássalhangzók a rag előtt? Melyek a rendhagyó igék jelen időben?
Az egyszerű múlt idő a hollandban: Ik werkte, ik woonde, ik leefde, ik reisde
A holland összetett múlt idő egy segédigéből (hebben vagy zijn) és egy igenévből áll.
Ik heb gewerkt. Wij hebben gewerkt.
Ik ben gegaan. We zijn gegaan.
Melyik segédigét kell használni az összetett múlt időben? Hebben vagy zijn? A holland nyelvtan egyik égető kérdése ez. Nem csak az összetett múlt időben, hanem más igealakokban is választás elé kerülünk a segédigéket illetően. A részleteket itt bővebben is megtudhatjuk.
Lista: a szabályostól eltérő igealakok két múlt ideje segédigével együtt. A segédigére is oda kell figyelnünk, hebben vagy zijn kell-e egy adott igéhez!
Niet és geen – mikor melyiket kell használni? Hol áll a niet a mondaton belül?
Szótárakhoz, érettségi feladatokhoz, híroldalakhoz és hasonlókhoz találhatunk itt linkgyűjteményt.
Eszperantó nyelvlecke 1. Eszperantó ábécé. Kiejtés, hangsúly.
Eszperantó főnév, melléknév, többes szám, a személyes névmások alanyesete, a létige.
Megtudhatjuk, hogy az eszperantó főnév végződése -o. Az is kiderül, melyek a kivételek, és néhány földrajzi név eszperantó változatát is megismerhetjük. Szólunk még az összetett főnevekről, valamint a főnév többes számáról és tárgyesetéről.
Az eszperantó melléknév -a végű. Ezen a tényen kívül sok mást is megtudhatunk a melléknevekről.
Megnézzük az eszperantó melléknevek középfokát és felsőfokát, a hasonlító szerkezeteket és mindent, ami ehhez hozzá tartozik.
Tőszámnevek, sorszámnevek, ezrek, milliók, szorzószámnevek és mindenféle.
Megtanulhatjuk, hogyan kell az időt kifejezni az eszperantóban. Megismerhetjük a kaj, post és antaŭ szavak használatát. A duono és kvarono szavakról sem feledkezünk meg.
Estas la unua. Estas la dua kaj duono. Estas la tria kaj kvarono.
Megtudhatjuk, hogy az eszperantó tárgyeset -n végződéssel jár, és még sok mást is.
A teljes eszperantó igeragozás, az összes igeidővel, igeszemlélettel (folyamatos, befejezett, beálló), cselekvő alakokkal mind megtalálható itt, akárcsak az igenevek (főnévi és melléknévi) összes fajtái.
Az eszperantó igenevek összes fajtái cselekvő és szenvedő alakban. A folyamatos, befejezett és beálló főnévi és melléknévi igenév alakja és jelentése.
Az eszperantó szenvedő igealaknak elég sokféle változata van. A folyamatos, befejezett, beálló szemlélet végig megtalálható minden igemódban. Itt természetesen meg is csodálhatjuk mindezt.
A Latin ábécé, helyesírás, kiejtés, hangsúly, szótagolás, elválasztás.
Egyházi kiejtés, humanista kiejtés, archaikus és klasszikus latin és minden, ami ide tartozik.
Alapvető tudnivalók a latin főnévről: a főnév neme, száma, esete. Deklinációk, a latin főnév szótári alakja.
Mikor milyen nemű a latin főnév? Mitől függ a latin főnév neme? Itt megpróbáljuk ezt szabályokba foglalni.
A latin esetek közül itt megismerkedhetünk a megszólító esettel (vocativus) és az alanyesettel (nominativus), illetve a használatukkal. Az alanyesetet nem csak akkor kell használni, amikor a mondat alanyát akarjuk kifejezni, hanem sok más esetben is!
A személyes névmások alanyesete, tárgyesete, részes esete, ablatívusza és nyomatékosítása.
Minden, amit a latin tőszámnevekről tudni kell. A számok alakjai sok ezerig, Hogyan ragozzuk a számneveket különböző esetekben?
A latin sorszámnevek alakjai, ragozásuk, használatuk és minden, amit tudni kell róluk.
Sorszámnevek használata határozószóként. Szorzószámnevek és ragozásuk. Törtek. Osztószámnevek és egyéb kifejezések a számnevekkel.
Hogyan olvassuk ki a római számokat? Hogyan írjunk le egy számot római számmal? Hogy írhatók le a nagy számok római számmal?
A latin ige – minden, amit a latin igéről tudni kell. Alapfogalmak. Az igék csoportjai. Melyek az igemódok és igeidők a latinban? A főnévi igenév és a 4 ragozási csoport.
A latin perfectum tő és imperfectum tő képzése, és rendhagyó képzésének típusai. igecsoportok szerint.
Hogyan van az igék 4. alakjának, a supinumnak a töve? Pl. amo, amare, amavi, AMATUM. Hogyan képezzük ez utóbbi alakot? Nézzük végig az összes coniugatiót és a rendhagyó igékbe is tekintsünk bele!
A latin kijelentő mód jelen ideje: Képzése, ragozása az igecsoportoknak megfelelően, rendhagyó igék. A jelen idő használata, példákon bemutatva.
Az indicativus praeteritum imperfectum (kijelentő mód, folyamatos múlt idő) képzése és használata a latinban.
Cantābam, eram
A két latin jövő idő közül ez a gyakoribb. Kétféle ragozási típusa van, a -bo, -bis, -bit, -bimus, -bitis, -bunt és az -am, -es, -et, -emus, -etis, -ent. Azt is megtudhatjuk, mikor használták ezt az igeidőt.
Az indicativus praesens perfectum képzése részletesen, és használata. A latin klasszikus nyelv egyik, gyakori múlt ideje ez.
amāvī, amāvistī, amāvit, stb.
Egy perfectum időt, a régmúltat ismerhetjük meg itt. Plusquamperfectum néven is említik.
Amāveram, amāverās, stb.
Egy másik jövő idejű cselekvéshez képest előidejűséget fejezhetünk ki ezzel az igeidővel.
Amāverō, amāveris, amāverit, stb.
A latin perfektív igék egy sajátos igecsoport. Nincsenek imperfectum alakjaik, ugyanakkor perfectum alakjaik imperfectum jelentést fejeznek ki.
Tudományos részletességgel nézhetjük át a latin szenvedő szerkezet használati körét. Az igenemtől, diatézistől kezdve a mediális igéken át egészen a deponens igékig minden terítékre kerül.
Jacob Eberhard Gailer az 1800-as években olyan céllal írt latinul, hogy a nyelvet a maguk korához közelebb hozza a latinul tanulók számára. Őtőle mutatunk most be egy részletet.
Fontos tudnunk, hol van a spanyol szavak hangsúlya, és mikor jelöljük a hangsúlyos szótagot ékezettel.
A spanyol főnév neme és a névelő. Melyek a hímnemű, melyek a nőnemű főnevek? Mik a végződések? Mikor van semleges nem?
A spanyol többes szám jele -s. Néhány főnév -es végződést kap, és még van néhány apróság, amit nem árt tudni. Nézzük meg részletesebben!
Megtudhatjuk, milyen fajtáik vannak a spanyol mellékneveknek, melyiket hogyan kell egyeztetni, vagy hogyan nem. A melléknevek nőnemű alakja. Hol van a melléknév helye? Többes számban milyen változásokra kell figyelni?
Megismerhetjük a spanyol melléknév középfokát, felsőfokát (comparativo y superlativo) és abszolút felsőfokát (superlativo absoluto): pequeño – más pequeño – el más pequeño; pequeñísimo. A rendhagyó alakokkal is foglalkozunk: mayor, menor, stb. Az összehasonlító szerkezetekre is kitérünk, pl. Mont Everest es más alto que Kékes tető.
A személyes névmások alanyesete, tárgyesete, részes esete, és használatuk a mondatban. A személyes névmások elöljárószók után.
Megismerkedhetünk közelebbről a mi, tu, su és a mío, tuyo, suyo szavakkal és megtudhatjuk, mi a különbség köztük. Természetesen a nuestro, nuestra és vuestro, vuestra sem marad ki, és többes számukról és a magázódásról sem feledkezünk meg.
Spanyol tőszámnevek, sorszámnevek (már ha egyáltalán előfordulnak ez utóbbiak), törtek, egyebek.
Es la una. Son las dos. Son las tres. Son las siete de la tarde. Son las ocho menos cuarto.
Es mediodía. Es medianoche.
¿A qué estamos? – azaz: hányadika van? Itt megtudhatjuk, hogyan kell erre a kérdésre válaszolni. Minden mással is foglalkozunk, ami a dátum kifejezéséhez kapcsolódik.
Itt megtudhatjuk, hogyan lehet az időhatározókat kifejezni spanyolul: tegnap, ma, holnapután, a múlt héten, szerdán, tegnap este, délben, stb.
Megismerhetjük a fontosabb elöljárószók fontosabb jelentéseit és sok más fontos tudnivalót az elöljárószókról. Elöljárószós kifejezéseket is összegyűjtöttünk néhányat, pl. por supuesto, por ejemplo.
Megismerhetjük a szabályos, kevésbé szabályos és rendhagyó igéket jelen időben.
hablo, hablas, habla… soy, eres, es… conduzco, conduces, conduce és társaik
Megismerhetjük a pretérito indefinifo képzését és használatát. Áttekintjük a szabályos igéket is, pl.: hablé, comí, viví, és a rendhagyó igéket is, pl. estuve, pude, supe, hube, tuve, vine, puse, quise
Megismerhetjük közelebbről az he hablado, has venido, ha leído, hemos escrito, habéis hecho, han tomado, és ezekhez hasonló igealakokat.
Megismerhetjük az imperfecto alakjait, a rendhagyó igéket és az igeidő használatát.
Yo cantaba; tú hablabas; yo vendía; tú comías
Futuro imperfecto, futuro simple néven is emlegetik, vagy magyarul még folyamatos jövő vagy egyszerű jövő néven. A lényeg, hogy a compraré, comprarás, comprará alakokról van itt szó.
Megismerhetjük a főnévi igenév + ía, -ías, -ía, -íamos, -íais, -ían alakokat, melyeknek töve megegyezik a jövő idő tövével.
Megismerhetjük a spanyol kötőmód jelen idejének képzését. Yo hable, tú vivas … nosotros conozcamos, nosotros durmamos …
Megismerhetjük a képzését és a használatát.
Hablase / hablara, comiese / comiera, stb.
Si tuviera mucho dinero, compraría una casa.
Megismerhetjük közelebbről a me lavo, me afeito és hasonló igealakokat. A levantarse, aburrirse, irse, acercarse és hasonló furcsaságokról is szó esik, de még az olvidar és olvidarse igéről sem feledkezünk meg!
Minden spanyolosnak nehézséget okoz, hogy mikor kell a ser, mikor az estar igét használni. Itt ismertetjük a szabályokat részletesen, de amennyire csak lehet egyszerűen.
A tener ganas, tener en cuenta, tener prisa, hacer una pregunta, hacer un favor és ezekhez hasonló, sajátos spanyolos kifejezéseket gyűjtöttük itt össze.
Előfordul a spanyolban, hogy két ige kerül egymás mellé, és a második ige főnévi igenévi alakban van. Ilyenkor a két ige közé valamikor nem kerül elöljárószó, máskor a, megint máskor de elöljárószó kerül oda. Itt megtaláljuk a fontosabb igéket aszerint csoportosítva, hogy a főnévi igenév milyen elöljárószóval követi őket.
Megnézzük többek között a személyeket jelölő főnevek tárgyesetét, és más dolgokat is, melyek ezzel többé-kevésbé összefüggenek.
Mikor hímnemű és mikor nőnemű egy portugál főnév? Itt megtudhatjuk!
Mire kell még figyelni az -s végződésen kívül?
Megtudhatjuk, hogy vannak a portugál számok: tőszámnevek, sorszámnevek, törtek és matematikai alapműveletek
A portugál jelen idő képzése: szabályos igék, a szabályos igék helyesírási sajátosságai és a rendhagyó igék. A jelen idő használata. Az estar + gerundio ill. estar + a + infinitivo szerkezet.
A két leggyakoribb portugál múlt idő képzése és használata: pretérito perfeito simples (egyszerű múlt vagy elbeszélő múlt) és pretérito imperfeito (folyamatos múlt).
A kijelentő mód egyszerű régmúltja: Pretérito mais-que-perfeito simples do indicativo
A portugál egyszerű jövő idő képzése: szabályos és rendhagyó alakok.
A portugál feltételes mód (modo condicional) jelen és múlt idejének képzése és használata. Szabályos és rendhagyó alakok.
Pl. Eu falaria (beszélnék) és Eu teria falado (beszéltem volna).
A kötőmód jelen idejének (presente do conjuntivo) képzése, szabályos és rendhagyó igék ragozása.
Nem mindegy, hogy a cselekvés csak egyszerűen a múltban történt, vagy egy másik cselekvéshez (jelenhez vagy múlthoz) képest történt korábban. A portugál kötőmód három múlt idejét itt ismerhetjük meg: Pretérito perfeito do conjuntivo, Pretérito imperfeito do conjuntivo és Pretérito mais-que-perfeito do conjuntivo
A kötőmód jövő időit a portugál nyelv ma már alig használja, de azért itt megnézhetjük az igealakok képzését. A két jövő idő kötőmódban a Futuro simples do conjuntivo és a Futuro perfeito/Futuro composto do conjuntivo
Svéd nyelvleckék. A leckék során kitérünk a hasonlóságokra az angol és a német nyelvvel.
1. és 2. lecke: személyes névmások, az ige jelen ideje. A főnevek neme és névelője. Kérdés és tagadás: någon és något, ingen és inget, inte.
A svéd nyelvleckék folytatódnak! Először természetesen ismételünk egy kicsit, majd megismerünk új szavakat, és a határozatlan névelő után a határozott névelőt is, vagy valami olyasmit. A melléknevekkel is elkezdünk foglalkozni egy kicsit.
Most a melléknevekkel foglalkozunk, és megismerjük a det finns szerkezetet is.
Milyen neműek lehetnek a svéd főnevek? Megállapítható-e, hogy melyik főnév milyen nemű lesz? Hogy van a névelő ill. a végartikulus? Alaposan végigmegyünk itt minden részleten!
Megismerhetjük a svéd számokat, a tőszámneveket és sorszámneveket is.
A svéd jelen idő nagyon egyszerű, mert végig -r végződést kap az ige. Ettől még akadnak furcsaságok, különböző igecsoportok, rendhagyó igék. Itt most mindenféle jelen idejű furcsaságról szót ejtünk.
Kicsit belekóstolhatunk a finn nyelvbe. Kedvcsináló a finn igeragozáshoz.
A finn többes szám jele -t – mármint alapesetben. Ha más ragot is kap a főnév, vagy ha a főnév előtt mennyiséget kifejező szó áll, akkor már más alakot kell használni. Most a -t végződésű többes számmal foglalkozunk.
Megismerhetjük a finn számokat, és mindent, amit tudni kell róluk.
Belekóstolhatunk a horvát nyelvbe.
Főnevek neme, melléknevek egyeztetése a főnevekkel. Mutató névmások. A létige állító, kérdő és tagadó alakja.
Végignézzük, hogyan képezzük a többes számot a horvát nyelvben. A szabályos főneveken kívül megnézzük a rendhagyó és egyéb kacifántosabb főneveket is.
Itt megtudhatjuk, hogy vannak a horvát számok. A tőszámnevekkel és a sorszámnevekkel is foglalkozunk.
Megismerhetjük a számokat, elsőre a tőszámneveket egészen millióig!
Az orosz sorszámnevek sok meglepetést tartogatnak a gyanútlan nyelvtanuló számára. De ne vegye el a kedvünket a четвёртый, сороковой, трёхсотый és a többi sem!
Az orosz jelen idő ragjait, az igeragozási osztályokat és a jelen idejű ragozás egyéb sajátosságait ismerhetjük meg. A rendhagyó igék csoportosításába is kaphatunk egy kis betekintést.
Az orosz felszólító mód alakjai. давай, давайте, пусть és a többi szabály
Az öt igeosztálynak megfelelően megismerkedhetünk jelen időben az ötféle ragozással.
Melyik lengyel főnév hímnemű, melyik nőnemű, melyik semleges nemű? Mi alapján dönthetjük el?
Megismerhetjük a lengyel számokat.
Hogyan kell ragozni az igét jelen időben a lengyelben? Végignézzük a különböző igeragozási csoportokat.